2024. május 20., hétfő
Bernát, Felícia névnapja

Hogyan tegyük el a padlizsánt télire fermentálással tartósítószer nélkül?

2023-10-08 16:04 | Nézettség: 827
A padlizsán számos pozitív eléttani hatással rendelkezik, ezért fogyasztása mindenkinek javasolt. A padlizsánt könnyen eltehetjük télire tartosítószer mentesen, ahogy az alábbi videóban is láthatjátok, azonban előtte nézzük meg milyen pozitív hatásai vannak ennek a zöldségnek, sőt egy kiváló receptet is ajánlunk.

Természetes, hogy sokan szeretik a padlizsánt, hiszen ez a zöldség rendkívül változatosan felhasználható és számos egészségügyi előnnyel jár.

Padlizsán: Az élettani hatások

A padlizsán, vagy ahogy sok helyen nevezik, az "aubergine," egy rendkívül tápláló zöldség, amelyet szerte a világon különböző ételekhez használnak fel. A padlizsán sokféle előnyt kínál az egészségre, és az egyik legfontosabb ok, amiért fogyasztjuk, az a benne rejlő tápanyagok gazdagsága.

Alacsony kalória- és zsírtartalom: A padlizsán kiváló választás azoknak, akik kalóriatudatos étrendet követnek vagy fogyni szeretnének. 100 gramm nyers padlizsán mindössze körülbelül 25 kalóriát és 0,2 gramm zsírt tartalmaz.

Rostban gazdag: A padlizsán rendkívül gazdag rostokban, amelyek hozzájárulnak az emésztési folyamatokhoz és segítik a teltségérzet kialakulását. A rostok szintén fontosak az egészséges bélmozgás fenntartásához és a székrekedés megelőzéséhez.

Antioxidánsok: A padlizsánban található antioxidánsok, például a nasunin, segíthetnek a szervezetben a szabadgyökök elleni küzdelemben. Az antioxidánsok hozzájárulhatnak a sejtek védelméhez és az öregedés jeleinek csökkentéséhez.

padlizsán

Káliumtartalom: A padlizsán jó forrása a káliumnak, ami fontos az idegrendszer és az izmok megfelelő működéséhez, valamint a vérnyomás szabályozásához.

Folsav: A padlizsánban található folsav fontos a sejtosztódás és az új sejtek képződése szempontjából. Különösen fontos terhes nők számára, mivel segít a magzat egészséges fejlődésében.

Padlizsán tápanyagtartalma (100 gramm padlizsánban):

  • Kalória: 25 kcal
  • Szénhidrátok: 6 gramm
  • Fehérje: 1 gramm
  • Zsír: 0,2 gramm
  • Rost: 2,5 gramm
  • Kálium: 230 mg (5% napi ajánlott mennyiség)
  • Folsav: 22 mcg (6% napi ajánlott mennyiség)
  • A-vitamin: 3 IU (0,1% napi ajánlott mennyiség)

Most, hogy ismerjük a padlizsán egészségre gyakorolt pozitív hatásait és tápanyagtartalmát, itt van egy finom padlizsánkrém recept:

Padlizsánkrém recept

Hozzávalók:

  • 2 közepes méretű padlizsán
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • 2 evőkanál extra szűz olívaolaj
  • 2 evőkanál citromlé
  • 2 evőkanál szezámmagkrém (tahini)
  • Só és frissen őrölt fekete bors ízlés szerint
  • Friss petrezselyem vagy koriander a díszítéshez
  • Pita kenyér vagy zöldségek a tálaláshoz

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 200 Celsius-fokra. A padlizsánokat mosd meg és szúrd meg villával vagy késsel több helyen.

  2. Tedd a padlizsánokat egy sütőlemezre, és süsd őket kb. 45-50 percig, amíg a héjuk megpuhul, és a belsejük lágy lesz.

  3. Hagyd őket kihűlni, majd hámozd meg őket, és távolítsd el a magokat.

  4. A sült padlizsánt tedd egy turmixgépbe vagy aprítógépbe. Adj hozzá fokhagymát, olívaolajat, citromlevet, szezámmagkrémet, sót és fekete borsot.

  5. Turmixold vagy aprítsd össze az összetevőket, amíg egy sima krém nem lesz.

  6. Tálald friss petrezselyemmel vagy korianderrel díszítve, és pita kenyérrel vagy friss zöldségekkel kísérve.

A padlizsánkrém remek előétel vagy snack lehet, és nagyszerű módja annak, hogy a padlizsán jótékony hatásait élvezhesd. Ne habozz kísérletezni a hozzávalókkal, hogy az ízlésednek megfelelően személyre szabhasd ezt az egészséges és finom ételt.

Nézd meg a videót, hogyan kell a padlizsánt télire eltenni!

Kép és a videó forrása: https://www.youtube.com/watch?v=7Ejf83jSX_I