2024. július 20., szombat
Illés névnapja

Hogyan tegyük el a paradicsomot télire? Ezzel a páccal tutira mehetsz!

2024-06-25 12:34 | Nézettség: 374
A paradocsom sokunk kedvenc zöldsége, a nyáron hazánkban is bőségesen termő paradocsom a téli időszakban csak külföldi behozatalból kerülhet a boltok polcaira lényegesen magasabb áron. Azonban van megoldás arra, hogy a nyári otthon megtermelt paradicsomot tartósítószer nélkül eltegyük télire. A következő videóban található páccal biztos tutira mehetsz!

A paradicsom gazdag forrása az antioxidánsoknak, mint például a likopin, amely hozzájárul a szívbetegségek és bizonyos ráktípusok kockázatának csökkentéséhez. Magas C-vitamin-, kálium- és rosttartalma elősegíti az egészséges vérnyomást és emésztést. Sokoldalúan felhasználható az étkezésben, legyen szó friss salátákról, főtt ételekről vagy szószokról, így ízletes módja az egészséges táplálkozásnak.

A paradicsom tartósítása 

Hozzávalók

  • 2-3 kg paradicsom
  • kapor és petrezselyemzölt
  • 5-6 db fehér hagyma
  • 10 gerezd fokhagyma
  • ecet, só , egész bors, cukor

Elkészítés

A paradicsomot mossuk meg és vágjuk négyfelé. A kaprot és petrezselyemzöldet szintén vágjuk apróra, a fehérhagymát pedig karikára.

Javasolt minimum 1,5 literes üvegbe tenni, melyet célszerű fertőtleníteni. Az üveg aljára dobjunk 10-15 szem egész fekete borsot, majd a felszeletelt foghagymából 1-1,5 gerezdnyit. Ezután jöhet egy rétek kapor és petrezselyemzölt, majd a paradicsom, a paradicsomra pedig egy sor fehér hagyma. 

Majd kezdjük előről a rétegzést: kapor és perezselyem, paradicsom, hagyma, majd az üveg tetején 1-1,5 gerezd foghagymával zárjuk. Ez követőne forrásban lévő vizzel töltsük tele az üveget és lezárva hagyjuk állni 15 percig.

A páchoz adjunk hozzá két teáskanál sót és két 2,5 evőkanál cukrot, és egy evőkanál jó minőségű olajat. (1,5 literes üvegre számolva.) A pácot fel kell forralni, mielőtt azonban az üvegbe töltenénk, a másfél literes üvegbe töltsünk 25 milliter 9%-os ecetet. 

Miután a forró pácot rátöltöttük, zárjuk le légmentesen az üvegeket és egy takaróval letakarva hagyjuk kihülni. Az így készített savanyúság szobahőmérsékleten 1 évig is eláll bontatlanul.

Az alábbi videóban megnézheted, hogyan is készül ez a finom savanyúság!


Megnézem a videót
Kép és a videó forrása: https://www.youtube.com/watch?v=FRaNyotWeGs

A paradicsom: Az egészség és a sokoldalúság csodája

A paradicsom nemcsak ízletes, hanem egészségre is rendkívül előnyös zöldség, amely világszerte számos konyhában alapvető összetevő. A piros, szaftos gyümölcs, melyet botanikailag gyümölcsnek, konyhatechnológiailag zöldségnek tekintünk, számos tápanyagot tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a különféle egészségügyi előnyök biztosításához.

Egészségügyi előnyök

A paradicsom elsősorban azért értékes, mert magas antioxidáns-tartalmú, különösen a likopin nevű anyagban gazdag. A likopin segíthet csökkenteni a szívbetegségek és bizonyos típusú rákok, például a prosztatarák kockázatát. Ezenkívül a paradicsom kiváló C-vitamin forrás, amely fontos az immunrendszer erősítéséhez, valamint segít a kollagén termelésében, amely a bőr, a haj és a kötőszövet egészségéhez nélkülözhetetlen.

A paradicsom káliumtartalma is figyelemre méltó, amely segít szabályozni a vérnyomást és csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Ezenfelül rostokban is gazdag, amelyek elősegítik az emésztési folyamatokat és hozzájárulnak a hosszantartó jóllakottság érzéséhez.

Kulináris felhasználás

Kulináris szempontból a paradicsom rendkívül sokoldalú. Nyersen fogyasztható salátákban, szendvicsekben vagy akár önállóan, egy kis sóval megszórva. Főzve pedig alapja lehet leveseknek, mártásoknak és raguknak. A paradicsomszósz kiváló alapanyaga lehet a pizzának, a tésztákhoz, valamint különféle húsételekhez.

A paradicsomot szárazon és olajban is el lehet készíteni, így télen is élvezhetjük friss, nyári ízét. Emellett a paradicsomlé is népszerű ital, különösen a Bloody Mary koktél alapjaként.

Összefoglalás

Összességében a paradicsom nem csak ízletes, de számos egészségügyi előnyt is kínál. A likopintól kezdve a C-vitaminon át a rostokig, a paradicsom segíthet a krónikus betegségek megelőzésében és az egészséges életmód fenntartásában. Konyhatechnikai sokoldalúsága miatt pedig számtalan ételben jól használható, legyen szó akár egy egyszerű salátáról, vagy egy bonyolult, többfogásos vacsoráról. Ne hagyjuk ki tehát a paradicsomot a mindennapi étrendünkben!

További videók a témában